Projekt stanowi kontynuację festiwalu, którego poprzednie edycje odbyły się w latach 2017-2019. Jego celem jest przywracanie pamięci o tradycji salonów muzycznych. Dlatego pierwotnym założeniem, aby z jednej strony odświeżyć tradycję, a z drugiej uczynić muzykę klasyczną bardziej przystępną, połowa koncertów miała odbywać się w prywatnych domach. Niestety z powodu pandemii festiwal w prywatnych domach zagości w kolejnych edycjach, a wszystkie tegoroczne koncerty odbędą się w Domu Jana Matejki. Festiwal będzie trwał od 10 do 29 września, a jego głównym celem jest popularyzacja twórczości kameralnej, w tym dzieł kompozytorów polskich, nie tylko XIXwiecznych, ale również współczesnych. Ze względu na obostrzenia sanitarne ilość miejsc ograniczona. Informacje na temat możliwości zdobycia wejściówek będzie umieszczana na stronie i fb SPMK.

 
 
Organizatorzy
 
 Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów  
     
Partnerzy:
     
 
Dom Jana Matejki - Muzeum Narodowe w Krakowie   
     
Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego    
     
Instytut Kultury Willa Decjusza    
     
Polskie Wydawnictwo Muzyczne     
 
 
 
PROGRAM FESTIWALU:

 

10 września 2020

18.00: Wykład dr hab. Agnieszki Draus w ramach cyklu Czwartki u Matejków

19.00: Recital kameralny: Walce miłosne – w hołdzie Teodorze Matejko: Dorota Szczepańska (sopran), Hanna Hipp (mezzosopran), Karol Kozłowski (tenor), Łukasz Hajduczenia (baryton), Zarębski Piano Duo: Piotr Różański, Grzegorz Mania (fortepian); w programie Brahms, Żeleński, Schumann). 

Miejsce koncertu i wykładu: Dom Jana Matejki - Oddział Muzeum Narodowego w Krakowie.

Transmisja online: 11 września 2020, godz. 18.00 

 

 

14 września 2020

19.00: Recital kameralny: Sztuka transkrypcji: Szymanowski na wiolonczelę – Bartosz Koziak (wiolonczela), Agnieszka Kozło (fortepian); w programie Szymanowski 

Miejsce koncertu i wykładu: Dom Jana Matejki - Oddział Muzeum Narodowego w Krakowie.

Transmisja online: 15 września 2020, godz. 18.00 

 

 

20 września 2020

19.00: Recital kameralny: Trio smyczkowe: Anna Maria Staśkiewicz (skrzypce), Katarzyna Budnik (altówka), Marcin Zdunik (wiolonczela); w programie Bach 

Miejsce koncertu i wykładu: Dom Jana Matejki - Oddział Muzeum Narodowego w Krakowie.

Transmisja online: 21 września 2020, godz. 18.00 

 

 

23 września 2020 - wydarzenie towarzyszące, recital wyłącznie w formie online

18.00: Recital kameralny: Recital altówkowy: Katarzyna Budnik (altówka), Grzegorz Mania (fortepian), w programie Clarke, Scharwenka

 

 

 

24 września 2020

19.00: Recital kameralny: Polskie tria fortepianowe: Michał Francuz (fortepian), Joanna Konarzewska (skrzypce), Rafał Kwiatkowski (wiolonczela); w programie Żeleński, Fitelberg 

Miejsce koncertu i wykładu: Dom Jana Matejki - Oddział Muzeum Narodowego w Krakowie.

Transmisja online: 25 września 2020, godz. 18.00 

  

 

 

29 września 2020

18.00: Wykład mgr Jolanty Bujas (Instytut Muzykologii UJ) w ramach cyklu Czwartki u Matejków

19.00: Recital kameralny: Pionier romantyzmu na salonach – w hołdzie Beethovenowi: Herbert Trio – Bartłomiej Wezner (fortepian), Joanna Kreft (skrzypce), Dominik Płociński (wiolonczela); w programie Beethoven 

Miejsce koncertu i wykładu: Dom Jana Matejki - Oddział Muzeum Narodowego w Krakowie.

Transmisja online: 30 września 2020, godz. 18.00 

 

 

 

Facebook: www.facebook.com/krakowskisalonmuzyczny

Kanał na YouTube: https://www.youtube.com/channel/UCDo4C0O2VUlF9DidttCTMBA

   

Informacje o wstępie na wydarzenia oraz obowiązujących ograniczeniach podawana będzie na bieżąco na stronie internetowej i w mediach społecznościowych. 

WYKONAWCY

I KONCERT

 

 

fot. Świeczkowska Photographer

Dorota Szczepańska - aktywna solistka i kameralistka. Absolwentka UMFC w Warszawie, obecnie studiuje w klasie Marka Rzepki (Soloklasse) oraz Jana Philipa Schulze (Muzyka Kameralna) w Hochschule für Musik, Theater und Medien w Hannoverze. Wykonała m.in. partię Marii w „Lazarus” F. Schuberta pod batutą Trevora Pinnocka podczas Potsdamer Winteroper, a także główną partię w „Semele” G.F. Haendla pod batutą Howarda Armana w Hannoverze. Brała udział w dwóch światowych premierach oper barokowych: wystąpiła, jako Tamiri w „Semiramide riconosciuta” L. Vinci pod batutą Marco Vitale, a także jako Segimiro w operze „Arminio” A. Hasse’go pod dyrekcją Martyny Pastuszki. Z dzieł sakralnych i oratoryjnych wykonała m.in. „Requiem d‐moll” W. A. Mozarta razem z {oh!}Orkiestrą Historyczną i The Marian Consort w NOSPR, partię Salome w „San Giovanni Battista” A. Stradelli razem z Gradus ad Parnassum pod dyrekcją Andrea de Carlo. Wraz z orkiestrą Sinfonia Varsovia dokonała nagrania muzyki do baletu „Stín” B. Martinů pod batutą Iana Hobsona. W 2016 roku nagrała „Ave Maria” Krzysztofa A. Janczaka razem z London Symphony Orchestra pod batutą Lee Reynoldsa. Nagrała również dwie płyty z dziełami G.S. Mayr’a (1763–1845) razem z Concerto de Bassus wydane przez NAXOS. Sopranistka, poza repertuarem klasycznym, wykonuje również muzykę filmową. Brała m.in. udział w Festiwalu Filmowym Transatlantyk na zaproszenie Jana A.P. Kaczmarka, a w 2019 roku nagrała muzykę do serialu Canal + „Zasada przyjemności” skomponowaną przez Michała Lorenca. Sopranistka ma w swoim repertuarze również utwory rozrywkowe, piosenkę aktorską, kompozycje jazzowe oraz musicalowe. Wystąpiła m.in. na festiwalu Fun&Classic wykonując recital wraz z Waldemarem Malickim. Brała udział także w projekcie „Kasia i Pippi na tropie” występując u boku Katarzyny Stankiewicz, Dominiki Kluźniak, Katarzyny Stoparczyk i Sambora Dudzińskiego.

 

 

 

fot. Gerard Collett

Hanna Hipp - absolwentka Gdańskiej Akademii Muzycznej oraz londyńskich kursów operowych (Guildhall School of Music and Drama; National Opera Studio oraz była uczestniczka prestiżowego Programu Młodych Artystów Jette Parker w Royal Opera House, Covent Garden), należy do czołowych śpiewaczek operowych młodego pokolenia. Od początku 2018 roku debiutowała w następujących partiach operowych: Isabella (Włoszka w Algierze) w Opéra Orchester National Montpellier; Beatrice (Beatrice i Benedict) w Seattle Opera, gdzie śpiewała także Dorabellę (Così fan tutte); Frances, hrabina Essex (Gloriana) w Teatro Real w Madrycie w reżyserii Sir Davida McVicara oraz Clairon (Capriccio) w Garsington Opera. W ramach powrotu do Royal Opera House, Covent Garden, w grudniu zeszłego roku Hanna Hipp wystąpiła w tytułowej roli Jasia (Jaś i Małgosia) Humperdincka w nowej produkcji Antony'ego McDonalda. W tym roku debiutowała jako Varvara (Katya Kabanova) w nowej produkcji Stephena Lawlessa w Scottish Opera. Wraz z końcem minionego sezonu wystąpiła na scenie Garsington Opera w tytułowej roli Fantasio Jacquesa Offenbacha oraz otworzyła nowy, obecny sezon, wcielając się w tytułową rolę Zanetto, w operze Mascagni’ego w Scottish Opera pod batutą Davida Parry’ego.  Na scenach koncertowych Hanna współpracowała z London Philharmonic Orchestra pod batutą Władymira Jurowskiego wykonując rolę Rossweisse (Walkiria). W roku Berlioza wielokrotnie wykonywała Les nuits d'été z następującymi orkiestrami: Orchestre de Chambre de Paris, Symphonieorchester Vorarlberg, BBC Symphony Orchestra oraz ostatnio z fińską Oulu Symphony Orchestra. Dzieło to wykona ponownie w grudniu tego roku z Birmingham Symphony Orchestra. W ubiegłym sezonie współpracowała również z Filharmonią w Oslo i Hamburgu, wykonując IX Symfonię Beethovena pod dyrekcją Klausa Mäkelä i Eivinda Gullberga Jensena. Z Klausem Mäkelä wystąpi ponownie w obecnym sezonie wykonując Requiem Mozarta wraz ze Scottish Chamber Orchestra.  W sezonie 2019/2020 Hanna zadebiutuje w Angielskiej Operze Narodowej w roli Cherubino (Wesele Figara) w nowej produkcji Joe’a Hilla-Gibbinsa, a także powróci do Royal Opera House, Covent Garden w nowej inscenizacji Śmierci w Wenecji Sir Davida McVicara pod batutą Sir Marka Eldera.  Jako były członek Programu Młodych Artystów w Royal Opera House, Covent Garden, Hanna występowała między innymi w nowej produkcji Kaspera Holtena Die Meistersinger von Nürnberg, pod dyrekcją Sir Antonio Pappano, wcielając się w rolę Magdalene. Wcześniejsze role w Royal Opera House, Covent Garden, w które wcieliła się Hanna to Emilia (Otello) i Anna (Les Troyens). Opera Les Troyens prezentowana była także podczas prestiżowego festiwalu BBC Proms, sama produkcja zaś wydana została na DVD przez Opus Arte. Po swoim debiucie na festiwalu Glyndebourne jako Flora (La Traviata) pod dyrekcją Sir Marka Eldera, wydanym na DVD przez Opus Arte, Hanna wielokrotnie  powracała na deski wyżej wspomnianego teatru, między innymi jako: Ramiro (La finta giardiniera) pod dyrekcją Christophera Mouldsa; La chatte i L'écureuil (L'enfant et les sortilèges) w uznanej produkcji Laurenta Pelly'ego pod batutą Robina Ticciati; Magdalene (Die Meistersinger von Nürnberg) pod dyrekcją Michaela Güttlera, Der Komponist (Ariadne auf Naxos) pod dyrekcją Corneliusa Meistera. Kolejne udane występy to debiut w Holenderskiej Operze Narodowej jako Paź w Straussowskiej Salome pod dyrekcją Daniele Gattiego w nowej inscenizacji Ivo van Hove, Mercédès (Carmen) w Teatro alla Scala pod dyrekcją Massimo Zanettiego i jako Cherubino (Wesele Figara) zarówno na Festiwalu Muzycznym Turku, jak i w produkcji Sir Thomasa Allena w Scottish Opera. Po udanym debiucie w Ameryce Północnej, w Minnesota Opera jako Der Komponist, wykonała rolę Isolier (Le comte Ory) pod dyrekcją Giacomo Sagripanti w Seattle Opera. W formie koncertowej Hanna wykonała operę L'enfant et les sortilèges z Orchestre de la Suisse Romande  pod dyrekcją Charlesa Dutoita oraz z Orchestre Philharmonique de Strasbourg operę Les Troyens pod dyrekcją Johna Nelsona, nagrywając dzieło dla Warner Classics.  Hanna jest artystycznie związana z pianistką Emmą Abbate, z którą nagrała płytę z pieśniami Ildebrando Pizzettiego (Resonus Classics). Obie artystki często współpracują jako duet wykonujący zróżnicowany repertuar z zakresu pieśni.

 

 

fot. Jacek Porebma

Karol Kozłowski - absolwent Akademii Muzycznej w Gdańsku oraz warszawskiej ASP. Laureat II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Hariclea Darclèe (Rumunia, 2005). Nominowany do Paszportu Polityki 2013 w kategorii: muzyka poważna. W latach  2007-2009 był solistą Opery Wrocławskiej, w której zadebiutował jako Alfred w Zemście Nietoperza J. Straussa i gdzie śpiewał również w Czarodziejskim flecie W. A. Mozarta, Cyruliku sewilskim G. Rossiniego, Otellu G. Verdiego, Raju utraconym K. Pendereckiego i Króu Rogerze K. Szymanowskiego. Występował na scenach m. in Łotewskiej Opery Narodowej w Rydze (Cyrulik sewilski G. Rossiniego), Staatstheater am Gärtnerplatz w Monachium (Włoszka w Algierze G. Rossiniego), Opery Kijowskiej (Król Roger K. Szymanowskiego), Narodniego Divadla w Brnie (Ferrando w Cosi fan tutte W. A. Mozarta) oraz Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, gdzie śpiewał w m. in w Lukrecji Borgii G.Donizettiego, Borysie Godunowie M. Musorgskiego, Elektrze R. Straussa, Katii Kabanowej L. Janačka, Królu Rogerze K. Szymanowskiego, Strasznym dworze S. Moniuszki, Madame Butterfly  i  Manon Lescaut  G. Pucciniego oraz w Diabłach z Loudun K. Pendereckiego. Jest cenionym wykonawcą dzieł barokowych m.in. partii Ewangelisty w obu Bachowskich pasjach. Śpiewał pod batutą m. in. Fabia Biondiego, Andreasa Speringa, Andrew Parrotta, Konrada Junghänela, Christophe’a Rousseta, Helmutha Rillinga, Benjamina Bayla, Jordiego Savalla i Jerzego Maksymiuka. Występował w operach: J. Ph. Rameau - Pigmalion i Les Indes galantes oraz G. F. Haendla – Alcina, Tamerlano i Ariodante. Ostatnio w Polskiej Operze Królewskiej w Warszawie wystapił jako tytułowy Orfeusz w dziele C. Monteverdiego oraz jako Hrabia Almaviva w Cyruliku sewilskim G. Rossiniego. Dla wydawnictwa DUX zarejestrował kilka albumów z liryką wokalną, w tym nominowane do nagrody Fryderyk Pieśni I. J. Paderewskiego oraz dwa cykle Franza Schuberta: Die schöne Müllerin  i Winterreise.

 

 

 

 

Łukasz Hajduczenia - ukończył wydział wokalny warszawskiego UMiFC w klasie prof. Jerzego Knetiga, Guildhall School of Music and Drama w Londynie oraz wydział operowy londyńskiego Associated Studios. Jest laureatem wielu konkursów wokalnych, między innymi: XV Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im Ady Sari w  Nowym Sączu (III nagroda, nagrody specjalne), II Międzynarodowy Konkursu duetów „Pianovoce” w  Moskwie (II nagroda, nagrody specjalne), XIX Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. K. Bacewicza w Łodzi (wyróżnienie), 54 Międzynarodowego Konkursu im. F. Vinasa w Barcelonie (finalista, nagroda specjalna) oraz I Międzynarodowego Konkursu im. K. Szymanowskiego w Katowicach(finalista) Wziął udział w prestiżowej Georg Solti Accademia di Bel Canto we Włoszech, gdzie miał możliwość pracować m. in. z takimi artystami jak: Angela Gheorghiu, Richard Bonynge czy Dennis O'Neil. Ponadto uczestniczył w kursach prowadzonych m. in. przez Teresę Żylis – Garę, Wiesława Ochmana, Andre Orlowitza, Laurę Sarti oraz Jerzego Artysza. Wielokrotnie występował wspólnie z jedną z najlepszych polskich śpiewaczek Urszulą Kryger. Koncertował na wielu scenach polskich i zagranicznych, kreował postaci Orfeusza w „Orfeuszu i Eurydyce” Ch. W. Glucka, Hrabiego Almavivy w „Le nozze di Figaro” W. A. Mozarta, Marcella w „La Boheme” G. Pucciniego ,Jontka w „Halce wileńskiej” Stanisława Moniuszki, oraz Eneasza w „Dydonie i Eneaszu” Henry'ego Purcella. W znacznym stopniu jego działalność artystyczna obejmuje muzykę oratoryjną, kameralną oraz współczesną. Nagrał płytę CD z cyklem pieśni kompozytora Dariusza Przybylskiego(wytwórnia DUX).

 

 

fot. Natalia Jansen

Grzegorz Mania - ukończył z wyróżnieniem studia pianistyczne pod kierunkiem prof. Stefana Wojtasa w Akademii Muzycznej w Krakowie, równocześnie na Uniwersytecie Jagiellońskim ukończył studia prawnicze. W 2017 r. uzyskał stopień doktora nauk prawnych za pracę poświęconą muzyce w prawie autorskim, przygotowaną pod kierunkiem prof. dr hab. Janusza Barty. Ukończył również z wyróżnieniem studia pianistyczne w Guildhall School of Music and Drama w Londynie, gdzie studiował pod kierunkiem prof. Martina Rosco'e, prof. Charles'a Owen'a oraz prof. Caroline Palmer. Jako solista i kameralista występował w kraju i za granicą, koncertując m.in. w Filharmonii Krakowskiej, Zielonogórskiej, NOSPR, St. Martin in the Fields w Londynie, a takżew Operze oraz Konserwatorium Muzycznym w Hanoi (Wietnam). Występował m.in. podczas Festiwalu „Emanacje” oraz Dni Muzyki Feliksa Mendelssohna. Regularnie koncertuje w Wielkiej Brytanii, wykonując repertuar solowy i kameralny, koncertował także we Francji, w Norwegii, Niemczech, Austrii, Włoszech, Islandii, Izraelu i Stanach Zjednoczonych. Uczestniczył w warsztatach wykonawczych i klasach mistrzowskich m.in. z: Krzysztofem Śmietaną, Wiesławem Kwaśnym, Peterem S. Buck’iem, Anthonym Spiri’m, Triem Altenberg, Jerome'm Rose’m, Wolfgangiem Redik’iem, Ewą Bukojemską, Alisdair'em Beatson’em, Carole Pressland, Victorem Rosenbaum'em, Kają Danczowską. Był uczestnikiem Międzynarodowych Kursów Muzyki Kameralnej w Puławach (2003-2005), a także finalistą międzynarodowych konkursów kameralnych i solowych. Jest doświadczonym i wszechstronnym muzykiem-kameralistą i akompaniatorem nagradzanym podczas konkursów instrumentalnych.  

Współpracował z wieloma znakomitymi solistami, wspólnie z pianistą Piotrem Różańskim współtworzy Zarębski Piano Duo. Uczestniczył w wielu konferencjach naukowych, jest autorem i współautorem artykułów i glos prawniczych, a także współautorem podręcznika do prawa autorskiego dla nauczycieli szkół artystycznych. Wspólnie z dr hab. Moniką Gardoń-Preinl przygotował dla PWM podręcznik do czytania a vista dla uczniów średnich szkół muzycznych. Obecnie pracuje jako nauczyciel fortepianu, akompaniator, a jednocześnie jako radca prawny współpracuje z Grupą Adwokacką Kraków. Jest współzałożycielem oraz prezesem Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów. Koordynował liczne projekty krajowe i międzynarodowe, m.in. wymiany młodzieży, tournée koncertowe oraz organizację festiwali, konkursów i konferencji naukowych. W 2018 r. otrzymał (wspólnie z prof. S. Wojtasem) Nagrodę Województwa Małopolskiego Ars Quaerendi za wybitne działania na rzecz rozwoju i promocji kultury. Jest także stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

 

 

fot. Natalia Jansen

Piotr Różański - ukończył studia pianistyczne w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. Katarzyny Popowej-Zydroń (studia licencjackie) oraz prof. Ewy Bukojemskiej (studia magisterskie). W zakresie kameralistyki kształcił się przez pięć lat w klasie prof. Janiny Romańskiej-Werner. W 2014 roku uzyskał stopień doktora sztuki, a w 2019 roku stopień doktora habilitowanego sztuki. Obecnie jest członkiem Katedry Fortepianu Akademii Muzycznej w Krakowie oraz nauczycielem gry na fortepianie w Państwowej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II st. im. F. Chopina w Krakowie. Piotr Różański jest laureatem licznych konkursów pianistycznych, zarówno ogólnopolskich jak i międzynarodowych (m.in. XXXVIII Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina, Warszawa 2006 - I nagroda; Konkursu Pianistycznego o stypendium fundacji YAMAHA, Gdańsk 2008 - I nagroda). Jest również półfinalistą Piano-e-Competition w Minneapolis (USA) 2009; Konkursu Euroradia w Bratysławie (jako polski reprezentant) 2009 oraz Konkursu im. J. Brahmsa w Pörtschach 2011. Koncertował w Polsce i wielu innych krajach europejskich (m.in. w Czechach, na Cyprze, w Szwajcarii, Finlandii, Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii, na Litwie), a także w Izraelu i Stanach Zjednoczonych. Jako kameralista współpracował m. in. z Kają Danczowską, Marią Sławek, Grzegorzem Manią, Piotrem Reichertem, Marcinem Zdunikiem, Rafałem Kwiatkowskim, Robertem Kabarą, Piotrem Lato, Jackiem Ozimkowskim, Julią Malik, Mileną Kędrą, Aleksandrą Lelek, Beatą Urbanek-Kalinowską, Moniką Gardoń-Preinl. Występował na festiwalach: „Winners and Masters”, „Chopin i jego Europa”, „Premia Filharmonii Łódzkiej”, „Wawel o zmierzchu”, „Muzyka latem”, „Mozartiana”, „Muzyka w Starym Krakowie”, „Emanacje”, Festiwalu Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych, Festiwalu Chopinowskim w Dusznikach Zdroju, Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena. Brał udział w licznych kursach mistrzowskich prowadzonych m.in. przez: Eugene`a Indijca, Dinę Yoffe, Aleksieja Orłowieckiego, Paula Badura-Skoda, Joaquina Soriano, Thomasa Ungara, Eleanor Wong. Od roku 2007 Piotr Różański tworzy duet ze skrzypaczką Marią Sławek. W 2012 roku ukazała się ich debiutancka płyta z sonatami Roberta Schumanna i Sergiusza Prokofiewa, zaś w 2015 roku na rynku pojawił się ich kolejny album – tym razem z utworami Mieczysława Weinberga – nagrany dla wytwórni CD Accord. W 2013 roku, wraz z Polską Orkiestrą Radiową pod batutą Marka Mosia, muzycy wzięli udział w prawykonaniu utworu Anny Zawadzkiej-Gołosz Spettro, którego rejestracja fonograficzna znalazła się na płycie poświęconej twórczości kompozytorki, wydanej przez Polskie Radio. Od roku 2013 pianista tworzy duet fortepianowy z Grzegorzem Manią. Zarębski Piano Duo specjalizuje się w wykonywaniu z jednej strony zapomnianej muzyki polskiej XIX wieku (utworów Władysława Żeleńskiego, Juliusza Zarębskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Zygmunta Noskowskiego), a z drugiej znaczących dzieł na cztery ręce, napisanych w XX i XXI wieku (m.in. Samuela Barbera, Johna Corigliano, Igora Strawińskiego, Maurycego Ravela). Artyści występowali m.in. w londyńskim St Martin-in-the-Fields, w Pharos Arts Foundation w Nikozji, w Newman Recital Hall w Los Angeles, a także w ramach prestiżowego projektu Gradus ad Parnassum – Akademia Mistrzowskiej Pianistyki w Krakowie. Piotr Różański jest laureatem kilku konkursów kameralnych, m.in. Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej w Łodzi 2010 oraz Niezależnego Międzynarodowego Konkursu Indywidualności Muzycznych w Kijowie 2010. Był również wielokrotnie nagradzany za wyróżniający się akompaniament (Dąbrowa Górnicza 2010, Żywiec 2014, Nowy Targ 2016, Skierniewice 2016, Ostrava 2017).

Zainteresowania artystyczno-naukowe pianisty oscylują wokół muzyki fortepianowej i kameralnej XX i XXI wieku, jak również muzyki fortepianowej na lewą rękę. Piotr Różański występował z referatami na konferencjach naukowych, m.in. na Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Pozostać wiernym sobie – Andrzej Panufnik i kompozytorzy emigracyjni” (Kraków 2014), Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Kultura i jej rozwój a muzykowanie zespołowe i zmiany w szkolnictwie artystycznym” (Dobczyce 2015); IV Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Konteksty kształcenia muzycznego. Muzyka w edukacji dzieci i młodzieży” (Łódź 2016), II Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Konteksty kultury, konteksty edukacji. Wyzwania kształcenia artystycznego” (Dobczyce 2016). Posiada również w swoim dorobku kilka artykułów oraz monografię. Współpracuje z Polskim Wydawnictwem Muzycznym, opracowując wydania muzyki fortepianowej (np. utworów Romana Ryterbanda, czy wyboru duetów fortepianowych na cztery ręce). Piotr Różański był stypendystą Fundacji „Sapere Auso”, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Prezydenta Miasta Krakowa.

 



II KONCERT 

 

 

Bartosz Koziak - jest zwycięzcą III Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego w 2001 r. w Warszawie, zdobywcą II nagrody na konkursach Isang Yun’a w Tongyeong (Korea) i Kijowie im. Mikola Lysenki, laureatem oraz zdobywcą nagrody specjalnej na konkursie „Praska Wiosna”, zdobywcą I nagrody na XI Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie. Otrzymał także nagrody na Konkursach im. P. Czajkowskiego w Moskwie oraz ARD w Monachium. W 2003 roku otrzymał nagrodę specjalną Fundacji Kultury Polskiej przyznaną przez Ewę Podleś. Występował m.in. w Konzerthaus w Berlinie, Rudolfinum w Pradze, Cité de la Musique w Paryżu, Teatro Politeama w Palermo, Studiu im. Witolda Lutosławskiego i Filharmonii Narodowej w Warszawie. Jako solista współpracował z takimi orkiestrami jak: Filharmonia Narodowa, NOSPR, Sinfonia Varsovia, Sinfonietta Cracovia, Orchestre Philharmonique de Monte Carlo, Münchener Kammerorchester, Praska Filharmonia, Orkiestrami Radiowymi w Warszawie i Budapeszcie, Narodową Orkiestrą Ukrainy, Młodzieżową Orkiestrą Armenii pod dyrekcją Krzysztofa Pendereckiego, Jana Krenza, Antoniego Wita, Gabriela Chmury, Jacka Kaspszyka, Massimiliano Caldi, Volodymira Syrenki, Ole Rudnera. Jako kameralista współpracuje m.in. z Kają Danczowską, Elżbietą Stefańską, Anną Marią Staśkiewicz, występuje z pianistami Justyną Danczowską, Marcinem Koziakiem, Radosławem Sobczakiem, Agnieszką Kozło. Współtworzy Warszawską Grupę Wiolonczelową „Cellonet”. Jest zapraszany na znane festiwale m.in. Warszawską Jesień, Young Euro Classic w Berlinie, Wielkanocny Festiwal im. L. van Beethovena, Mecklemburg Vorpommern, Musica Polonica Nova, Festiwal Muzyczny w Łańcucie, Chopin i jego Europa w Warszawie, Yerevan Music Perspecitves, East meets West w Korei. Od kilku lat jest regularnie zapraszany do udziału w projektach koncertowych Krzysztofa Pendereckiego. Brał udział w pierwszym nagraniu płytowym „Concerto grosso” pod dyrekcją Kompozytora. Ponadto w dyskografii Bartosza Koziaka znajdują się między innymi nagrania II Koncertu wiolonczelowego Grażyny Bacewicz, wyróżnione przez magazyn „Pizzicato” w Luksemburgu, a także, z Justyną Danczowską, utworów na wiolonczelę i fortepian w tym Sonaty „Arpeggione” F. Schuberta i „Märchenbilder” Roberta Schumanna. W roku 2015 wydał płytę z Duetami Ravela, Kodalya i Martinu nagraną z Anną Marią Staśkiewicz. Bartosz Koziak ukończył z odznaczeniem „Magna cum Laude” Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Profesora Kazimierza Michalika i Andrzeja Bauera oraz Conservatoire National Superieur de Musique de Paris w klasie Philippe’a Muller’a.

Dzięki uprzejmości Kai Danczowskiej gra na XIX-wiecznej kopii instrumentu J. Guadagniniego, na którym koncertował wybitny polski wiolonczelista Dezyderiusz Danczowski. Bartosz Koziak reprezentowany jest przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena.

 

 

 

 

Agnieszka Kozło - należy do grona najwszechstronniejszych polskich kameralistów. W 1996 roku wraz z Katarzyną Ewą Sokołowską założyła Ravel Piano Duo, w którym zwyciężyły na konkursach w Marcopoulo (Grecja, 1996) i na XI Międzynarodowym Konkursie Duetów Fortepianowych w Jeseniku (Czechy, 1999) oraz zdobyły II nagrodę na Konkursie „Premio Valentino Bucchi” w Rzymie (2002). Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie fortepianu Bronisławy Kawalli oraz w klasie kameralistyki Mai Nosowskiej. Na tej samej uczelni odbyła studia podyplomowe pod kierunkiem Jana Ekiera, a następnie, w latach 2001-2005 w Ravel Piano Duo kontynuowała naukę na studiach podyplomowych w Hochschule für Musik und Theater w Rostocku w klasie mistrzowskiej duetu Hansa-Petera i Volkera Stenzl. W 2005 roku duet ukończył studia z najwyższym odznaczeniem. Artystka zajmuje się również pracą pedagogiczną i wraz z profesorami Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina przygotowuje młodych wiolonczelistów do udziału w największych konkursach wiolonczelowych: im. Piotra Czajkowskiego w  Moskwie, im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie (gdzie od 2003 roku jest pianistką konkursu). Wielokrotnie otrzymywała nagrodę dla najlepszego pianisty konkursu. Współpracuje również ze znakomitymi artystami na międzynarodowych kursach muzycznych w Polsce i za granicą. Artystka koncertowała w wielu krajach Europy i Azji. Dokonała wielu nagrań dla Polskiego Radia, a jako członkini Ravel Piano Duo wydała płytę z muzyką francuską na cztery ręce, kolejna płyta duetu, zawierająca utwory Brahmsa została uhonorowana prestiżową nagrodą Fryderyk 2005. W 2015 roku ukazała się pierwsza płyta z serii „Polski Kalejdoskop” z muzyką polską na cztery ręce, która również zdobyła uznanie krytyków (Fryderyk 2016). W 2011 roku Agnieszka Kozło uzyskała tytuł doktora sztuk muzycznych.

 

III KONCERT 

 

 

Anna Maria Staśkiewicz - jest laureatką III nagrody na XIII Międzynarodowym Konkursie im. H. Wieniawskiego w Poznaniu w 2006 r, laureatką I nagrody i nagrody specjalnej na V Międzynarodowym Konkursie im.K. Szymanowskiego w Łodzi, zwyciężczynią Ogólnopolskich Przesłuchań Skrzypków w Elblągu, XVI Ogólnopolskiego Konkursu Bachowskiego w Zielonej Górze. Skrzypaczka ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie skrzypiec prof. Marcina Baranowskiego. Swoje umiejętności doskonaliła również pod kierunkiem prof.  Wandy Wiłkomirskiej. Skrzypaczka koncertowała w: Albanii, Austrii, Brazylii, Bułgarii, Chinach, Estonii, Gruzji, Japonii, Niemczech, Rosji, Rumunii, Słowacji, Szkocji, Szwajcarii, Szwecji, Turcji, USA, we Włoszech, na Ukrainie, Litwie i Łotwie a także w wielu miastach Polski. Współpracowała z większością krajowych zespołów filharmonicznych (Bydgoszcz, Gdańsk, Kraków, Lublin, Łódz, Poznań, Toruń, Warszawa, Zielona Góra), a ponadto z Narodowa Orkiestrą Polskiego Radia w Katowicach, Orkiestrą Polskiego Radia "Amadeus", Polską Orkiestrą Radiową, Polish Art Philharmonic, Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy "Aukso", Orkiestrą Kameralną "Leopoldinum", Orkiestrą Kameralną "Wratislavia", Sinfonietta Cracovia, Sinfonia Iuventus, Sinfonia Varsovia, Sinfonia Viva. Wśród zagranicznych zespołów, które jej partnerowały, znajduja się orkiestry kameralne z Kaliningradu i Zurychu oraz symfoniczne z Ankary, Getyngi, Tirany i Sao Paulo. Koncerty z jej udziałem prowadzli m.in. Mirosław Jacek Błaszczyk, Łukasz Borowicz, Massimiliano Caldi, Agnieszka Duczmal, José Maria Florencio, Robert Kabara, Vladimir Kiradjiev, Michael Maciaszczyk, Jerzy Maksymiuk, Wojciech Michniewski, Marek Moś, Marek Pijarowski, Maxim Vengerov, Antoni Wit. Jako kameralistka współpracowała m.in. z Jose Gallardo, Wldemarem Malickim, Marcelo Nisinmanem, Olgą Pasiecznik, Ewą Pobłocką. Anna Maria Staśkiewicz wystąpiła w charakterze solistki na estradach wielu renomowanych sal, m.in. Municipal Theatre w Sao Paulo, Kaisersaal we Frankfurcie nad Menem, Laeiszhalle, Grosser Konzertsaal w Hamburgu,Konzertsaal im Kulturpalast w Dreznie, Musikvereinssaal w Wiedniu,  Raitt Recital Hall w Malibu (USA), Hatch Recital Hall, Eastman School of Music w Rochester ( USA), Grossmunster w Zurichu, Kioi Hall w Tokio, Auli UAM w Poznaniu, Filharmonii Narodowej w Warszawie, Studio S1 PR im. W.Lutosławskiego w Warszawie, Zamku Królewskiego w Warszawie. Anna Maria Staśkiewicz jest sześciokrotną stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Fundacji Yamaha Europa oraz laureatką programu stypendialnego "Młoda Polska". Od  2015 roku pracuje w orkiestrze Sinfonia Varsovia na stanowisku koncertmistrza.

 

 

 

 

Katarzyna Budnik - absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie skrzypiec prof.: Mirosława Ławrynowicza, Andrzeja Gębskiego i Janusza Wawrowskiego oraz w klasie altówki prof. Piotra Reicherta. Zatrudniona na stanowisku adiunkta w klasie altówki w macierzystej uczelni. Od lutego 2014 roku pełni również funkcję lidera grupy altówek w orkiestrze Sinfonia Varsovia. We wrześniu 2013 roku została laureatką III nagrody prestiżowego konkursu ARD w Monachium. Odniosła również sukcesy w licznych konkursach krajowych i zagranicznych: 47. Międzynarodowym Konkursie im. Ludwiga van Beethovena w Hradec (2008, I nagroda), 15. Międzynarodowym Konkursie im. Johannesa Brahmsa w Pörtschach (2008, I nagroda), 8. Ogólnopolskim Konkursie Altówkowym im. Jana Rakowskiego (2008, I nagroda), Międzynarodowym Konkursie im. Maxa Rostala w Berlinie (2009, II nagroda), Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. Maxa Regera w Sondershausen (2009, II nagroda i Nagroda Specjalna za najlepsze wykonanie suity na altówkę solo Maxa Regera) oraz IV Międzynarodowym Konkursie im. Michała Spisaka (2010, II nagroda oraz Nagroda Specjalna). Jako solistka i kameralistka wielokrotnie koncertowała w Polsce oraz innych krajach Europy (Czechy, Austria, Niemcy, Francja). W 2010 roku brała udział w projekcie Chamber Music Connects the World organizowanym przez Kronberg Academy, gdzie grała z najwybitniejszymi muzykami: Gidonem Kremerem, Tatjaną Grindenko, Yurim Bashmetem oraz Fransem Helmersonem. Występowała na wielu renomowanych festiwalach: m.in. w Muzycznym Festiwalu w Łańcucie, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Kameralnej ,,Muzyka na Szczytach” w Zakopanem, Kammermusikfest Lockenhaus (gdzie została zaproszona przez Gidona Kremera). W listopadzie 2013 roku ukazała się jej solowa płyta - Viola Recital, za którą altowiolistka otrzymała nagrodę Fryderyk 2014. Za wybitne osiągnięcia otrzymała stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jest również stypendystką programu ,,Młoda Polska”. W 2013 roku została nominowana do ,,Paszportów Polityki”.

 

 

 

 

Marcin Zdunik - polski wiolonczelista, solista i kameralista. Wykonuje muzykę od renesansu po dzieła najnowsze, improwizuje, aranżuje i komponuje. Jest zapraszany do udziału w prestiżowych festiwalach muzycznych –  BBC Proms w Londynie, Progetto Martha Argerich w Lugano oraz Chopin i Jego Europa w Warszawie. Wystąpił jako solista na estradach wielu renomowanych sal, m. in. Carnegie Hall w Nowym Jorku, Cadogan Hall w Londynie i Rudolfinum w Pradze. Wielokrotnie partnerowały mu znakomite zespoły – m.in. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej w Warszawie, Orkiestrą Kameralną Unii Europejskiej, Orkiestrą Sinfonia Varsovia i City of London Sinfonia, a także wybitni dyrygenci – np. Andrzej Boreyko, Antoni Wit i Andres Mustonen. Ważną rolę w jego życiu artystycznym odgrywa współpraca z inspirującymi muzykami, m.in. z Nelsonem Goenerem, Gerardem Causse, Krzysztofem Jabłońskim i  Krzysztofem Jakowiczem. W ramach festiwalu Chamber Music Connects the World miał przywilej koncertować wspólnie z Gidonem Kremerem i Yuri Bashmetem. W sezonie artystycznym 2016/17 był artystą rezydentem Filharmonii Narodowej w Warszawie. Był wielokrotnie nagradzany na międzynarodowych konkursach i festiwalach muzycznych. W 2007 roku został laureatem I nagrody, Grand Prix oraz 9 innych nagród w VI Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. W 2008 roku reprezentował Polskie Radio w Bratysławie na Międzynarodowym Forum Młodych Wykonawców organizowanym przez Europejską Unię Radiową (EBU) zwyciężając i zdobywając tytuł New Talent 2008. W 2009 roku otrzymał nagrodę Gwarancja Kultury przyznaną przez TVP Kultura. W czerwcu 2009 roku ukazała się debiutancka płyta Marcina Zdunika zrealizowana z udziałem Orkiestry Kameralnej Wratislavia, pod kierownictwem Jana Staniendy, zawierająca m.in. nagrania dwóch koncertów wiolonczelowych J. Haydna. Za płytę tę otrzymał nagrodę Fryderyk 2010. Zdunik na płyty nagrał także również komplet utworów na wiolonczelę i fortepian Roberta Schumanna (z pianistką Aleksandrą Świgut; NIFC 2014), „Fantazję na wiolonczelę i orkiestrę” M. Weinberga (z Orkiestrą Sinfonia Varsiovia pod dyr. A. Mustonena; TWON 2015) oraz szereg kompozycji kameralnych. Najnowszy, dwupłytowy album Marcina Zdunika Bach Stories został nagrany przy współudziale pianisty Aleksandra Dębicza i wydany nakładem firmy Warner Classics. Artysta dokonał również wielu nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji oraz dla Radia Słowackiego. Marcin Zdunik kształcił się pod kierunkiem wybitnych muzyków – Andrzeja Bauera i Juliusa Bergera, zaś wiedzę muzykologiczną zgłębiał studiując na Uniwersytecie Warszawskim. Obecnie sam prowadzi klasę wiolonczeli w Akademii Muzycznej w Gdańsku, posiada również tytuł doktora habilitowanego sztuk muzycznych.

Artysta gra na instrumencie wykonanym przez Wojciecha Topę.

  

 

IV KONCERT 

 

Michał Francuz - Artysta wszechstronny i charyzmatyczny. Koncertujący pianista, kameralista oraz pedagog. Od ponad dwudziestu lat prowadzi intensywną działalność artystyczną, występując z koncertami symfonicznymi, recitalami solowymi i kameralnymi w Polsce oraz za granicą. Znany jest publiczności większości krajów Europy, jak również koncertował w USA, Algierii, Arabii Saudyjskiej, Indonezji, Indiach i Wietnamie. Ukończył studia w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu,  w klasie profesora Waldemara Andrzejewskiego i od 2010 roku jest wykładowcą w katedrze kameralistyki macierzystej uczelni. Największy wpływ na jego rozwój artystyczny mieli m.in.: prof. Mikołaj Szczęsny, prof. Halina Czerny – Stefańska, prof. Irma Hoffmeister, prof. Viera Nossina oraz prof. Jadwiga Kaliszewska. Jako solista oraz kameralista współpracuje z Filharmonią Poznańską, Orkiestrą Sinfonia Varsovia, Filharmonią Szczecińską, Filharmonią Koszalińską, Filharmonią Gorzowską, Filharmonią Jeleniogórską, Baltic Neopolis Orchestra, Orkiestrą Feelharmony, Orkiestrą Colegium F, Orkiestrą Kameralną l’Autunno, Teatrem Wielkim w Poznaniu, Teatrem Polskim w Szczecinie, Teatrem Kameralnym w Szczecinie, Operą Bałtycką w Gdańsku oraz Towarzystwem Muzycznym im. H. Wieniawskiego w Poznaniu. Michał Francuz zapraszany jest do udziału w prestiżowych imprezach muzycznych, takich jak: Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej Muzyka na szczytach w Zakopanem, Międzynarodowy Festiwal Sacrum non Profanum w Trzęsaczu, Międzynarodowy Festiwal Les Folles Journes – Chopin Open w Warszawie, Festival Culturel International de Musique Symphonique w Algierii, Poznańska Wiosna Muzyczna, Chopin w barwach jesieni w Antoninie i wielu innych. W październiku 2016 roku był oficjalnym pianistą XV Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu. W ostatnich latach nawiązał kameralną współpracę z wieloma wybitnymi osobistościami scen świata muzyki, z pośród których można tu wymienić takie nazwiska jak: Bartek Nizioł, Iwona Sobotka, Stefan Dohr, Bartosz Bryła, Agata Zubel, Jarosław Nadrzycki, Szymon Krzeszowiec, Pierro Massa, Jean-Marc Fessard, Jan Schulte – Bunert, Gro Sandvik, Moshe Aaron Espstein, Adam Zdunikowski, Jakub Haufa, Jose Sibaja, Maciej Pietraszko, Rafał Górzyński, Tomasz Daroch, Rafał Kwiatkowski, Piotr Pławner. Zrealizował wiele nagrań muzyki teatralnej, w tym swoich własnych kompozycji oraz aranżacji, a także nagrań dla Polskiego Radia. W 2019 roku ukazała się płyta Polskie Sonaty Skrzypcowe, którą nagrał wraz z Bartkiem Niziołem. Płyta ta rozpocznie cykl nagraniowy „Polskie Sonaty Skrzypcowe”, w którym znajdą wszystkie sonaty polskich kompozytorów.

 

 

Joanna Konarzewska - Skrzypaczka pochodząca z Łodzi. Solistka, kameralistka oraz muzyk orkiestrowy. Jest absolwentką Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Syddansk Musikkonservatorium og Skuespillerskole w Odense.  W latach 2009-2014 była koncertmistrzem orkiestry Polskiej Filharmonii Bałtyckiej.  Od 2014 roku jest koncertmistrzem orkiestry Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie. Jest także gościnnym koncertmistrzem Orkiestry Akademii Beethovenowskiej. Joanna Konarzewska laureatką konkursów muzyki kameralnej i skrzypcowej, m.in. I Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Skrzypków im. Eugenii Umińskiej w 2005 roku w Poznaniu, X Konkursu Skrzypcowego im. Karola Lipińskiego i Henryka Wieniawskiego w 2006 roku w Lublinie, I Ogólnopolskiego Konkursu Instrumentalistów Smyczkowych w 2006 roku w Krakowie. W 2008 roku otrzymała nagrodę dla najlepszego instrumentalisty smyczkowego podczas ISA, objętego programem Wiedeń – Praga – Budapeszt. W 2014 roku wygrała ogólnoduński konkurs Den Danske Strygerkonkurrence (również nagroda przyznawana przez orkiestrę Aarhus Symphony Orchestra). W 2014 roku była koncertmistrzem orkiestry, solistką oraz pedagogiem podczas Carl Nielsen Masterclasses w Danii. Brała udział w licznych kursach mistrzowskich instrumentalistyki solowej, kameralnej i orkiestrowej, m.in. w Łańcucie, Puławach, Żaganiu, Kołobrzegu, AISOI – Australian International Summer Orchestra Institute w Tasmanii, ISA – Internationale Sommerakademie w Semmering (Austria). Była stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Małopolskiej Fundacji Stypendialnej „Sapere Auso”. W 2012 i 2013 roku była nominowana do nagrody kulturalnej miasta Gdańsk. Jako solistka i koncertmistrz, współpracowała z takimi orkiestrami jak: Odense Symfoniorkester, Aarhus Symfoniorkester, NOSPR, Orkiestra Filharmonii w Krakowie, Orkiestra Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Polska Filharmonia Kameralna Sopot, Orkiestra Kameralna Hanseatica, Elbląska Orkiestra Kameralna, Orkiestra Kameralna Progres. Ma na swoim koncie nagrania dla radia, telewizji, muzyki do przedstawień teatralnych oraz muzyki filmowej.

 

 

 

Rafał Kwiatkowski - absolwent i wykładowca UMFC w Warszawie. Zwycięzca międzynarodowych konkursów w Nowym Jorku, Baltimore, Lipsku, Lubljanie, Viňa del Mar (Chile), Kuhmo (Finlandia) oraz zdobywca II nagrody na Konkursie Paulo Cello w Helsinkach. Laureat Paszportu Polityki, czterech Fryderyków, medalu Magna cum Laude oraz nagrody Fundacji Kultury Polskiej. Koncertuje w Europie, obu Amerykach, Afryce i Azji - w Japonii wystąpił m.in. z recitalem w tokijskiej Suntory Hall. Po nowojorskim debiucie w Kaufmann Concert Hall oraz Carnegie Hall (1999) wielokrotnie odbywał tournée koncertowe po USA. Koncertował z wieloma zagranicznymi orkiestrami - m.in. w Los Angeles, Bogocie, Santiago, Moskwie, Helsinkach, Budapeszcie, Palermo, Astanie, oraz z Filharmonią Monachijską. W kraju regularnie występuje i nagrywa z tak wspaniałymi zespołami jak Sinfonia Varsovia, Sinfonia Iuventus, Sinfonietta Cracovia, NOSPR, Polska Orkiestra Radiowa oraz Filharmonia Narodowa, z którą z wielkim powodzeniem debiutował pod dyr. S. Skrowaczewskiego. W 2001r. wykonał w Berlinie Koncert Altówkowy K. Pendereckiego pod batutą kompozytora oraz uczestniczył w polskim prawykonaniu Concerto Grosso. Od tego czasu Penderecki regularnie zaprasza wiolonczelistę do polskich i zagranicznych wykonań swoich Koncertów, jak również do ich rejestracji płytowych.  Poza działalnością solistyczną Kwiatkowski z zamiłowaniem uprawia kameralistykę – miał przyjemność współtworzyć na światowych estradach z takimi osobowościami jak Christoph Eschenbach, Maxim Vengerov czy Krystian Zimerman, z którym zagrał serię koncertów uwieńczoną nagraniem płyty dla Deutsche Grammophon. W ciągu ostatnich lat nawiązał kameralną współpracę z większością najwybitniejszych polskich artystów. Doświadczył również nieco innego wymiaru kameralistyki koncertując i nagrywając płytę z Anną Marią Jopek u boku takich gwiazd jak m.in. Gil Goldstein, Gonzalo Rubalcaba czy Krzysztof Herdzin.

  

 

VI KONCERT

 

Bartłomiej Wezner – jest jednym z najwszechstronniejszych pianistów swojej generacji: solistą, kameralistą, pedagogiem, managerem kultury. Jest laureatem międzynarodowych konkursów kameralnych: St Martin’s Chamber Music Competition (2011, Londyn - I nagroda), 16 Premio Trio di Trieste (2015, Triest - III nagroda), Academie de Musique de Lausanne (2015, Lozanna - laureat), 50th International Vocal Competition ‘s-Hertogenbosch (2014, Holandia - laureat w kategorii Lied Duo) oraz XVII Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi (2010 - III nagroda). Zdobył nagrody dla najlepszego pianisty podczas konkursów wokalnych w Warszawie (2007), Katowicach (2008), Łodzi (2009), Sopocie (2010) i w Częstochowie (2013). Jako solista zdobył Nagrodę Specjalną na VI Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy (2004) oraz Wyróżnienie na XV Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. L. Janáčka w Brnie (2008, Czechy). Urodził się w 1981 roku w Nysie. Ukończył Akademię Muzyczną im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie fortepianu prof. Ewy Pobłockiej (2006). W latach 2002-2004 był też studentem prof. Jerzego Sulikowskiego. Równolegle studiował klawesyn u prof. Urszuli Bartkiewicz. W 2013 roku uzyskał stopień doktora sztuk muzycznych, a w 2019 habilitację. W 2014 podjął pracę w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy na stanowisku Adiunkta oraz kierownika Zakładu Kameralistyki Fortepianowej. Pełni również funkcję Kanclerza Paderewski Piano Academy w Bydgoszczy oraz dyrektora artystycznego festiwalu Muzyka w willi Blumwego. Znaczący wpływ na estetykę wykonawczą Bartłomieja Weznera miały lekcje mistrzowskie z artystami tej miary co Maestro Janoš Starker, Stephen Kovacevich, Raphaël Pidoux (Wanderer Trio), Ewa Podleś, Kevin Kenner, Maja Nosowska, Marcin Sikorski. Koncertuje ze znakomitymi muzykami: Vadimem Brodskim, Marią Machowską, Joanną Kreft, Agatą Schmidt, Ingridą Gápovą. Jest pianistą i założycielem zespołów BMF Piano Trio, Herbert Piano Trio, Surrealistic Five. Wraz z ojcem i rodzeństwem, tworzy unikatowy rodzinny kwartet Wezner Ensemble. Jako klawesynista współpracuje z orkiestrą kameralną Capella Bydgostiensis oraz zespołem muzyki dawnej illo tempore. Występował w Polsce, Belgii, Czechach, Szwecji, Grecji, Niemczech, Serbii i Czarnogórze, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii, Włoszech oraz Stanach Zjednoczonych. Jako solista koncertował m.in. z Capellą Bydgostiensis, Toruńską Orkiestrą Symfoniczną, Filharmonią Opolską, Lwowską Narodową Orkiestrą Kameralną Akademia czy Filharmonikami Bydgoskimi. Był pianistą– korepetytorem Mistrzowskiego Kursu Wokalnego Maestry Teresy Żylis -Gara w Pałacu w Radziejowicach (2008), warsztatów Młodzi Śpiewacy Małopolski prof. Heleny Łazarskiej i Zofii Kilanowicz w Nowym Sączu (2012), Kursu Mistrzowskiego Thomasa Hampsona w Filharmonii Gorzowskiej (2014) oraz oficjalnym pianistą XIV, XV i XVI, XVIII Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu (2011, 2013, 2015, 2019), IX Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki w Warszawie (2016), Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Karola Szymanowskiego w Katowicach (2018) oraz IV Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Karola Lipińskiego w Toruniu (2019). Otrzymał stypendia: Piano Texas Festival and Academy w Fort Worth (2006, USA), International Dartington Summer School (2012, Wielka Brytania), Beethoven Haus w Bonn (2015, Niemcy) oraz Marszałka Województwa Kujawsko – Pomorskiego (2011, 2012, 2017) i Ministra Kultury Młoda Polska (2012). Pianista znakomicie odnajduje się zarówno w repertuarze klasycznym jak i w muzyce XX i XXI wieku. Dokonał prawykonań i premierowych nagrań kompozycji m. in: Hanny Kulenty, Zbigniewa Bargielskiego, Roxanny Panufnik, Marcina Maseckiego, Michała Dobrzyńskiego. Jego koncerty były transmitowane przez m. in. Polskie Radio „Dwójka” i RTS Suiss. Nagrywał dla wytwórni CdAccord, Dux, Fonoteus i Acte Préalable.

 

 

Joanna Kreft - naukę gry na skrzypcach rozpoczęła w wieku 6-ciu lat u prof. Barbary Zbrzyskiej w PSM im. Z. Noskowskiego w Gdyni. Uczyła się także u prof. Marii Langowskiej oraz prof. Krystyny Jureckiej, a od 2006r. u prof. Marcina Baranowskiego w OSM im. J. Kaliszewskiej w Poznaniu. Obecnie jest asystentką w macierzystej uczelni - Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie prof. Marcina Baranowskiego. Skrzypaczka rozwija zainteresowanie wykonawstwem historycznym, studiując skrzypce barokowe w klasie Aureliusza Golińskiego w Duńskiej Królewskiej Akademii Muzycznej. Najważniejsze osiągnięcia to dwie nagrody specjalne podczas XIV Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu w 2011 r. oraz Grand Prix Master Class & Music Festival w Pile w 2012r. Inne osiągnięcia to m.in. półfinał Międzynarodowego Konkursu im. Yehudi Menuhina w Oslo 2010 r. oraz nagrody na Międzynarodowym Konkursie Młodych Skrzypków im. Karola Lipińskiego i Henryka Wieniawskiego w Lublinie, na Ogólnopolskim Konkursie Młodych Skrzypków im. Stanisława Serwaczyńskiego w Lublinie, Ogólnopolskim Konkursie Skrzypcowym Młody Paganini w Legnicy, Ogólnopolskim Konkursie Skrzypcowym im. G. Ph. Telemanna w Poznaniu, Międzynarodowym Konkursie im. Karola Szymanowskiego w Łodzi oraz stypendia Młoda Polska i Jutting Stiftung. Wspólnie z Bartłomiejem Weznerem otrzymała nagrodę podczas Academie de Musique de Lausanne. Występowała m. in. w Berliner Philharmonie, Victoria Hall w Genewie, Beethoven Haus w Bonn, Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, Studiu Polskiego Radia im. Władysława Szpilmana w Warszawie, Museum für Kunst und Gewerbe w Hamburgu, Dworze Artusa w Toruniu, Filharmoniach m.in. Bałtyckiej, Szczecińskiej, Lubelskiej, Kaliskiej, Atmie w Zakopanem, Dworku Chopina w Dusznikach- Zdroju, Zamku i Łazienkach Królewskich w Warszawie. Jako solistka występowała m.in. z Münchener Kammerorchester, Concerto Copenhagen pod batutą Larsa Ulrika Mortensena, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia Amadeus pod batutą Agnieszki Duczmal, Hamburger Camerata, Arte dei Suonatori, Aukso pod batutą Marka Mosia, Narodową Orkiestrą Armenii, Orkiestrami Filharmonii Poznańskiej, Zielonogórskiej, Opolskiej, Świętokrzyskiej i Śląskiej. Joanna Kreft uczestniczyła w lekcjach prowadzonych m.in. przez Nam Yun Kim, Wandę Wiłkomirską, Pamelę Frank (Seiji Ozawa Academy w Szwajcarii), Pierre'a Amoyala, Victora Pikaizena, Riccarda Minasiego, Clive'a Browna. Współpracowała m.in. z Nabuko Imai, Bartłomiejem Niziołem, Piotrem Pławnerem, Krzysztofem Jabłońskim, Tomaszem Strahlem, Riccardem Minasim, Kai Bumannem, Bruno Cocsetem, Martinem Gesterem, Sirkką Lissą Kaakinen Pilch, Bolette Roed. Nagrywała m.in. dla Mezzo-TV, Radio Television Suisse - Espace 2 oraz dla Dwójki Polskiego Radia. Skrzypaczka współtworzy Herbert Piano Trio, którego debiut odbył się w Studiu Koncertowym Polskiego Radia w Katowicach.

 

 

Dominik Płociński -solista i kameralista, laureat drugiej nagrody i nagród specjalnych IX Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. W. Lutosławskiego w Warszawie, zwycięzca Koncertu Roku 2013, finalista konkursu Europejskiej Unii Nadawców New Talent 2014, stypendysta programu Młoda Polska 2016. Pracował jako koncertmistrz wiolonczel Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus, obecnie pełni tę funkcję w Orkiestrze Polskiego Radia w Warszawie. Urodził się 24.05.1989 r. w Warszawie. Naukę gry na wiolonczeli rozpoczął w wieku 8 lat pod kierunkiem prof. Michała Nyżnyka, w latach 2005-2008 był uczniem prof. Romana Hoffmanna. W 2011 r. uzyskał dyplom licencjacki z wyróżnieniem AMFN w Bydgoszczy w klasie prof. Andrzeja Bauera i as. Bartosza Koziaka, a w czerwcu 2013 r. dyplom magisterski z wyróżnieniem UMFC w Warszawie (klasa prof. A. Bauera). Uczestniczył w wielu kursach muzycznych prowadzonych przez profesorów takich jak Andrzej Bauer, Kazimierz Michalik, Andrzej Orkisz, Stanisław Firlej, Claus Reichardt, Michael Flaksman, Alexander Neustroev. Jako solista występował m.in. z Orkiestrą Filharmonii Narodowej, Polską Orkiestrą Radiową, Słowacką Orkiestrą Radiową, Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus, Orkiestrą Filharmonii Opolskiej, Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy AUKSO pod batutą takich dyrygentów jak Marek Pijarowski, Rastislav Štúr, Marek Moś, Kai Bumann, Wojciech Semerau-Siemianowski, Rafał Janiak wykonując największe dzieła literatury wiolonczelowej. Laureat i finalista wielu konkursów krajowych i międzynarodowych, m.in. konkursu Europejskiej Unii Nadawców New Talent 2014 w Bratysławie, IX Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. W. Lutosławskiego w Warszawie, IV Konkursu Wiolonczelowego im. D. Poppera w Varpalocie (Węgry), Młodzieżowego Konkursu Wiolonczelowego im. K. Wiłkomirskiego w Poznaniu, Konkursu Bachowskiego w Zielonej Górze. W 2013 r. otrzymał Nagrodę Ministra Kultury zwyciężając w Koncercie Roku z najlepszymi studentami polskich uczelni muzycznych. Nagrywał dla Polskiego Radia, a także wydawnictw DUX, Art House, Requiem Records, Acte Préalable. Płociński jest także aktywnym kameralistą. W latach 2011-2014 koncertował w duecie z pianistą Pawłem Arendtem zdobywając uznanie krytyki i publiczności. W 2013 roku wraz z Joanną Kreft (skrzypce) i Bartłomiejem Weznerem (fortepian) założył Herbert Piano Trio, które współpracuje z Fundacją im. Zbigniewa Herberta. Zespół był półfinalistą znaczących europejskich konkursów kameralnych (Weimar, Triest). W 2018 Trio wykonywało Koncert Potrójny L. van Beethovena z Orkiestrą Filharmonii Opolskiej pod batutą Kai Bumanna. Płociński jest także członkiem Warszawskiej Grupy CELLONET oraz zespołu Hashtag Ensemble. Są to znakomite polskie formacje zajmujące się wykonawstwem muzyki współczesnej, która stanowi istotną część aktywności artystycznej Płocińskiego. Wraz z oboma zespołami jest regularnie zapraszany do udziału w znaczących festiwalach muzycznych, m.in. Warszawska Jesień, Premiery we Lwowie, Kody w Lublinie, Poznańska Wiosna, Festiwal Prawykonań w Katowicach.

 

 

 

PRELEGENCI

Agnieszka Draus - teoretyk muzyki, adiunkt w Katedrze Teorii i Interpretacji Dzieła Muzycznego Akademii Muzycznej w Krakowie, sekretarz w Zarządzie Sekcji Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich, dyplomowany nauczyciel przedmiotów ogólnomuzycznych w Państwowej Szkole Muzycznej II st. im. W. Żeleńskiego w Krakowie, wiceprezes Fundacji Pro Musica Bona. W dotychczasowej działalności naukowej koncentruje się z jednej strony na problematyce muzyki sakralnej, ze szczególnym uwzględnieniem sakralnego teatru muzycznego w twórczości najwybitniejszego krakowskiego kompozytora – Krzysztofa Pendereckiego (za pracę magisterską nt. jego opery Raj utracony otrzymała Nagrodę Miasta Krakowa) oraz największego, niemieckiego twórcy współczesnego – Karlheinza Stockhausena (za pracę doktorską nt. jego cyklu operowego Licht otrzymała Nagrodę ZKP im. ks. prof. Hieronima Feichta). Z drugiej strony bada twórczość Witolda Lutosławskiego, Marka Stachowskiego i Pawła Mykietyna. Obok ponad 30 artykułów w wydawnictwie Akademii Muzycznej w Krakowie opublikowała dwie książki: (1.) Cykl sceniczny “Licht” Karlheinza Stockhausena. Muzyczny teatr świata 2011, oraz (2.) Brzmienie i sens. Studia nad twórczością Marka Stachowskiego 2016 – nominowaną do Nagrody im. Jana Długosza.
Prowadzi zajęcia ze studentami i młodzieżą szkolną w zakresie historii muzyki, literatury, analizy muzycznej i metodologii pracy naukowej oraz kształcenia słuchu, harmonii i metodyki prowadzenia zajęć ogólnomuzycznych. Aktywnie działa przy organizacji projektów w macierzystych instytucjach jak i popularyzując muzykę w innych instytucjach edukacyjnych.

 

mgr Jolanta Bujas (Instytut Muzykologii UJ) - muzykolożka, filolożka, tłumaczka, redaktorka. Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego i Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, studiowała także w Cardiff University w Wielkiej Brytanii. Obecnie pracuje nad rozprawą doktorską poświęconą społecznemu funkcjonowaniu muzyki religijnej na ziemiach polskich pierwszej połowy XIX wieku. W pracy naukowej interesuje ją przede wszystkim źródłoznawstwo, historia recepcji i muzyka postrzegana jako element życia społecznego. Wyniki swoich badań publikuje po  polsku i po angielsku. Czynnie uczestniczy w konferencjach naukowych w kraju i za granicą.

 

 

 

WSPIERAJĄ NAS
 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca

 
   
Patronat honorowy:  
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego  
   
Marszałek Województwa Małopolskiego Witold Kozłowski 
   

Rektor Uniwersytetu Jagiellońskiego

prof. dr hab. Jacek Popiel

 
   
   
Patronat medialny:

 
 
 
 
 

 

 

Do ściągnięcia publikacja z III edycji festiwalu: "Krakowski Salon Muzyczny: Moniuszko-Żeleński" 

 

Do ściągnięcia publikacja z I edycji festiwalu: "Władysław Żeleński i krakowski salon muzyczny"

Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów
Biuro w Krakowie:
ul. Kwartowa 8/2 lok. A
31-419 Kraków
tel. 575 02 01 03
 
Skarbona 4, 66-614 Skarbona 
Numer KRS: 0000517330, 
REGON: 081227309
NIP: 9261671867  

W sprawie bezpłatnych wejściówek na koncerty prosimy o kontakt e-mail

e-mail: stowarzyszeniekameralistow@gmail.com

www.spmk.com.pl

 
© 2017 SPMK. All Rights Reserved. Designed By WarpTheme